دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

کارگاه مبانی آموزش پزشکی- دکتر سلطانی عربشاهی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۲۱ | 
انجمن علمی آموزش پزشکی با همکاری گروه آموزش پزشکی و مرکز تحقیقات آموزش پزشکی برگزار می کند:

کارگاه دوروزه مبانی آموزش پزشکی

مدرس: دکتر سید کامران سلطانی عربشاهی

  دو شنبه و سه شنبه ۲۱ و ۲۲ خرداد۹۷

سالن شهید قاضی - دانشکده پزشکی

ساعت ۱۵ تا۱۷

دفعات مشاهده: 20 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گزارش نوزدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش نوزدهمین همایش آموزش پزشکی

تنظیم: هنگامه حبیبی

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی
 
 
 
گزارش  سخنرانی
عنوان کارگاه: سخنرانی کوتاه حیطه یاددهی یادگیری
تاریخ برگزاری کارگاه:    ۱۲/۰۲/۱۳۹۷
تعداد شرکت کنندگان :  ۲۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
سخنرانی کوتاه در حیطه یاددهی یادگیری روز چهارشنبه مورخ ۱۲ /۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ با حضور ۳ نفر از داوران و تعداد۲۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
به این ترتیب که اسم سخنران خوانده میشد و وی فرصت داشت در زمان تعیین شده خلاصه سخنرانی خود را ارایه نماید و در صورت نزدیک شدن به پایان زمان تعیین شده بدون قطع کردن سخنران  فقط کارت زرد به او نشان داده میشد  ودر صورت اطاله کلام  از زمان مقرر، کارت قرمز نشان داده میشد.
محتوای سخنرانی ها بیشتر  در بر دارنده ی مهارت های کلاس داری و شیوه های نوین تدریس و به خصوص flipped class  و یادگیری مبتنی بر فعالیت دانشجو سر کلاس بود .
نقاط قوت:
  • تاکید بر حیطه یاددهی یادگیری
  • تاکید بر یادگیری فعال دانشجو سر کلاس
  • تاکید بر روش های نوین تدریس
  • تسلط سخنران ها بر مفاهیم ارائه شده
  • توانایی پاسخگویی به سئوالات شرکت کنندگان
  • در نظر گرفتن زمان برای پاسخگویی به سئوالات شرکت کنندگان
  • فعال بودن محیط از نظر مشارکت دادن شرکت کنندگان
نقاط ضعف:
  • زمان بندی مناسب و ارائه سر وقت مفاهیم
نمره سخنرانی : ۹ از ۱۰

مریم شهابی
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
 
 
گزارش سخنرانی
Scholarship in teaching and learning: assessment
John Norcini
. ارزشیابی تدریس: اهداف ، متدها مشکلات و سیستم های ارزشیابی  بحث کردند
مهمترین هدف  ارزشیابی  تدریس را  بهبود جامعه از طریق بهبود یادگیری دانشجویان ، کمک به اساتید تا پتانسل های بالقوه خود را آشکار کنند ،ایجاد اصلاحات اموزشی و پایه گذاری مسئولیت پذیری بیان کردند . ارزشیابی  می تواند به صورت تکوینی ، تراکمی و ارزشیابی برنامه  انجام گیرد .
 از نتایج ارزشیابی تکوینی می توان برای کمک به اساتید جهت  بهبود توانایی تدریس خود ، استفاده کرد.
از نتایج ارزشیابی تراکمی می توان برای افزایش مسئولیت پذیری و قضاوت در مورد اینکه  این استاد می تواند تدریس را ادامه دهد یا نه؟ استفاده کرد .
از نتایج ارزشیابی برنامه  برای بهبود برنامه آموزشی، پذیرش، بهبود دوره های آموزشی و مسئولیت پذیری می توان استفاده کرد.
متدهای ارزیابی  تدریس : فعالیتهای استاد، نظرسنجی از دانشجویان، نظرسنجی از همکاران، ارزیابی بیرونی، خود ارزیابی، ضبط ویدئویی، مصاحبه با دانشجویان، نظرسنجی از فارغ التحصیلان ، نظرسنجی از کارمندان ، نظرسنجی از مدیر ، فعالیتهای دانش پژوهی استاد، جوایز تدریس ، دستاوردهای یادگیری ، کارپوشه استاد  می باشند که  از بین آنها به مصاحبه با دانشجویان، فعالیتهای دانش پژوهی استاد، کارپوشه استاد و نظرسنجی از دانشجویان تاکید کردند.
 
Student  Rating :
این  ابزار در ارزشبابی تدریس بسیار معمول می باشد  وهم در ارزیابی تکوینی و ، تراکمی و ارزشیابی برنامه می توان از آن استفاده کرد مشکلات استفاده از این ابزار : کیفیت فرمها، محتوای درسهاو اندازه کلاس ممکن باعث ایجاد بایاس در نتایج گردد.
 Interview by Student:
مصاحبه با دانشجویان  ابزاری مناسبی برای قضاوت در مورد کیفیت تدریس لست که از ان می توان هم برای ارزشیابی تکوینی و هم تراکمی استفاده کرد. چالشهای که با آن مواجهه هستند؛ مهارتهای مصاحبه ، امکان پذیری و پایایی آن می باشد.
Teaching scholar ship:
 از طریق آن می توان در مورد کمیت وکیفیت  ارائه ها و مقالات استاد قضاوت کرد و چالشهای که دارد  قضاوت در مورد شایستگی آنهاست و از دست دادن ارتباط آن با تدریس واقعی می باشد.
Teaching Portfolio
پورتفولیو ی استاد می تواند شامل  فعالیتهای تدریس او ، برنامه های آموزشی ، رهبری آموزشی ، ارزیابی ازدانشجویان  باشد. چالشهایی که برای آن وجود دارد : ارزیاب، دادن نمرات استاندارد
همه این ابزار چالشها و محدودیتهای دارند یک سیستم ارزشیابی خوب که بصورت یک فرایند سالانه باشد ،  انتظارات سیستم را بطور واضح بیان کند ، از چندین ابزار  ارزیابی استفاده کند و بطور  منظم  فیدبک بدهد می تواند و دارای ویژگی های یک سیستم ارزشیابی خوب باشد.

حکیمه حضرتی
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
گزارش ارزیابی کارگاه
عنوان کارگاه: دستیار و آینده پزشکی آموزش اخلاق در بالین با تاکید بر نقش آموزشی دستیار
مدرسین کارگاه: جناب آقای دکتر امید آسمانی، سرکار خانم دکتر صدیقه ابراهیمی، جناب آقای دکتر حسین محمودیان و جناب آقای دکتر محمدرضا دهقانی
تاریخ برگزاری کارگاه: ۱۰/۰۲/۱۳۹۷
تعداد شرکت کنندگان: ۳۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
کارگاه " دستیار و آینده پزشکی آموزش اخلاق در بالین با تاکید بر نقش آموزشی دستیار  " روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷:۳۰ با حضور ۴ مدرس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تعداد ۳۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
شیوه برگزاری کارگاه Interactive Lecturing با استفاده از وسایل سمعی-بصری بود. در ابتدا سرکار خانم دکترصدیقه ابراهیمی، عضو محترم هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلیاتی در خصوص اخلاق پزشکی و اخلاق در پژوهش را بیان نمودند و در این خصوص نظرات حضار را جویا شدند؛ در ادامه جهت تسهیل انتقال مفاهیم به شرکت کنندگان، کلیپی بر گرفته از یک فیلم سینمایی ایرانی پخش شد و نظرات شرکت کنندگان در مورد میزان رعایت اخلاق پزشکی و حقوق بیمار پرسیده شد؛ سپس جناب آقای دکتر محمدرضا دهقانی، عضو محترم هیئت علمی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از اتمام شنیدن نظرات شرکت کنندگان در خصوص نحوه Breaking Bad News و جزئیات مهم احترام به حقوق بیماران سخنرانی ای فعال ارائه کرده و هم زمان سئوالات شرکت کنندگان را پاسخ داده و کارگاه با ارائه سخنرانی جناب آقای دکتر حسین محمودیان، عضو محترم هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد چهار جز اصلی اخلاق پزشکی و میزان رعایت شدن و توجه به آنها در محیط های درمانی و آموزشی ادامه یافت.
به مدت سی دقیقه استراحت و پذیرایی انجام شد و مجددا کارگاه با ارائه سخنرانی جناب آقای دکتر حسین محمودیان در مورد تاریخچه اخلاق در پژوهش و کدهای مستخرج در این حیطه شروع گردید.
نهایتا  پس از اتمام پاسخگویی به سئوالات شرکت کنندگان، کارگاه با ادامه مباحث اخلاق در پژوهش و کدهای اخلاقی توسط جناب آقای دکتر امید آسمانی به پایان رسید و از شرکت کنندگان خواسته شد تا سئوالات نهایی خود و جمع بندی را ارائه نمایند.
نقاط قوت:
  • اهمیت و ضرورت مطالب ارائه شده در کارگاه
  • تسلط مدرسین بر مفاهیم ارائه شده
  • توانایی پاسخگویی مدرسین به سئوالات شرکت کنندگان
  • فعال بودن کارگاه از نظر مشارکت دادن شرکت کنندگان در بحث های گروهی
  • زمان بندی مناسب و ارائه سر وقت مفاهیم
نقاط ضعف:
  • ریزش تعداد شرکت کنندگان پس از زمان استراحت که ممکن است به علت زمان کارگاه یا خستگی شرکت کنندگان بدلیل شرکت در کارگاه و برنامه های متوالی در طول روز بوده باشد.
نمره کارگاه: ۹ از ۱۰

شیرین قنواتی
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
 
 
 
گزارش ارزیابی کارگاه
عنوان کارگاه:اصول رفتار حرفه ای در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی
مدرسین کارگاه:دکتر محبوبه خباز مافی نژاد، دکتر حمیدرضا نمازی، دکتر ملیحه کدیور
تاریخ برگزاری کارگاه:۱۰/۰۲/۱۳۹۷
تعداد شرکت کنندگان:۳۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
کارگاه" اصول رفتار حرفه ای در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی" روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ با حضور ۳ مدرس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تهران و تعداد ۳۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
شیوه برگزاری کارگاه InteractiveLecturing با استفاده از وسایل سمعی-بصری بود. در ابتدا سرکار خانم دکتر مافی نژاد، عضو محترم هیئت علمی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی (به وسیله بروشورهایی که حاوی اهداف و یک نمونه تمرین عملی بود) اهداف برگزاری کارگاه را برای شرکت کنندگان تشریح نمود. سپس کارگاه با سخنرانی دکتر حمیدرضا نمازی عضو محترم گروه اخلاق پزشکی دانشگاه ع. پ. تهران ادامه پیدا کرد. ایشان در رابطه با فلسفه خلاق و بنیان های آن و سپس ارتباط آن و رعایت کدهای اخلاقی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی مطالبشان را با شیوه ی سخنرانی بیان نمودند. سپس یک تایم به شرکت کنندگان جهت پرسش و پاسخ داده شود و بحث های تعاملی صورت گرفت. در قسمت دیگر خانم دکتر ملیحه کدیور عضو گروه متخصص کودکان دانشگاه ع. پ. تهران نیز ایراد سخنرانی نمودند و مطالبی در رابطه با فضای مجازی و اصول استفاده از آن، زمان اختصاص داده شده برای آن و... بحث نمودند و همچنین دو کلیپ مرتبط با بحث نمایش داده شد  در مورد آن از شرکت کنندگان نظرخواهی به عمل آمد.. بعد از استراحت ۲۰ دقیقه ای مطالب از سر گرفته شد و خانم دکتر کدیور مباحثشون رو ادامه دادند. و در نهایت نیز یک کار عملی بین شرکت کنندگان( شرکت کنندگان به ۶ گروه تقسیم شدند) انجام گرفت.
به طور کلی در این کارگاه در خصوص موضوعاتی از جمله آشنایی با اهمیت توجه به حرفه مندی در فضای مجازی، فرصت­ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی، مصادیق رفتار حرفه ­ای در فضای مجازی و چالش­های آن مباحثی ارائه شد. و در نهایت جمع بندی از مطالب کارگاه صورت گرفت.
نقاط قوت:
  • موضوع به روز و علاقه شرکت کنندگان به شرکت فعال در کارگاه
  • تسلط مدرسین بر مفاهیم ارائه شده بخصوص جناب دکتر نمازی
  • توانایی پاسخگویی مدرسین به سئوالات شرکت کنندگان
  • فعال بودن کارگاه از نظر مشارکت دادن شرکت کنندگان در بحث های گروهی
  • زمان بندی مناسب و ارائه سر وقت مفاهیم
نقاط ضعف:
  • ریزش تعداد شرکت کنندگان
  • ناهماهنگی در تنظیم و اجرای آموزش با وسایل سمعی- بصری به خاطر پخش کلیپها که وقت شرکت کنندگان رو گرفت
  • نمره کارگاه:۸ از ۱۰

قباد رمضانی
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
گزارش ارزیابی کارگاه
عنوان کارگاه: طراحی، اجرا وارزشیابی ویکی آموزشی برای انجام تکلیف گروهی
مدرس کارگاه:سرکار خانم دکتر سعیده غفاری فرد
تاریخ برگزاری کارگاه: ۱۰/۰۲/۱۳۹۷
تعداد شرکت کنندگان: ۳۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
کارگاه" طراحی، اجرا وارزشیابی ویکی آموزشی برای انجام تکلیف گروهی" روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۰الی ۱۲:۳۰ با حضور یک مدرس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تعداد ۳۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
شیوه برگزاری کارگاه InteractiveLecturing با استفاده از وسایل سمعی-بصری بود. در ابتدا سرکار خانم دکتر غفاری فر، عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز کلیاتی در خصوص ویکی آموزشی را بیان نمودند و در این خصوص نظرات حضار را جویا شدند؛ درادامه جهت تسهیل انتقال مفاهیم به شرکت کنندگان، کلیپی که دربردارنده مراحل استفاده از ویکی آموزشی بود پخش شد و نظرات شرکت کنندگان در مورد چگونگی استفاده از آنپرسیده شد؛ سپس اقای حسینی که مسئول IT دانشگاه تبریز بودند به شرح مسائل فنی و زیر ساختی ویکی پرداختند و هم زمان سئوالات شرکت کنندگان را پاسخ داده و کارگاه با ارائه خانم دکتر غفاری و ایشان و همچنین بیان تجربیات افراد شرکت کننده  ادامه یافت.
به مدت سی دقیقه استراحت و پذیرایی انجام شد و مجددا کارگاه با کار عملی مشارکت کنندگان در محیط ویکی که جناب مهندس حسینی تدارک دیده بودند شروع گردید.
نهایتا  پس از اتمام کار عملی و پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان و جمع بندی نهایی کارگاه به اتمام رسید.
نقاط قوت:
  • اهمیت و ضرورت مطالب ارائه شده در کارگاه
  • تسلط مدرسین بر مفاهیم ارائه شده
  • توانایی پاسخگویی مدرسین به سئوالات شرکت کنندگان
  • فعال بودن کارگاه از نظر مشارکت دادن شرکت کنندگان در بحث های گروهی
  • کار عملی بسیار کاربردی و مناسب
  • زمان بندی مناسب و ارائه سر وقت مفاهیم
نقاط ضعف:
  • زمان بر بودن کار عملی به علت ناآشنایی مشارکت در آن که باعث شد زمان زیادی صرف شود.
نمره کارگاه:۱۰ از ۱۰

سیده زهرا نهاردانی
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
گزارش ارزیابی کارگاه
عنوان کارگاه:
اهمیت استفاده از نقشه ذهنی یا نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان علوم پزشکی و آموزش نرم افزارهای مهم در این زمینه
(Concept Draw و Mind Mapper ،iMind map)
مدرسین کارگاه:
دکتر رضا همایونفر،دکتر سیدامین کوهپایه،دکتر یوسف غلامپور
تاریخ برگزاری کارگاه:۱۰/۰۲/۱۳۹۷
تعداد شرکت کنندگان:۳۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
کارگاه" Concept map " روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ با حضور ۳ مدرس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم جهرم و تعداد ۳۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
شیوه برگزاری کارگاه InteractiveLecturing با استفاده از وسایل سمعی-بصری بود. در ابتدا جناب آقای دکتر همایونفر عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی (به وسیله بروشورهایی که حاوی اهداف و یک نمونه تمرین عملی بود) اهداف برگزاری کارگاه را برای شرکت کنندگان تشریح نمود. ایشان در رابطه با تئوری های آموزشی و نقش و اهمیت concept map مطالبشان را با شیوه ی سخنرانی بیان نمودند. سپس یک تایم به شرکت کنندگان جهت پرسش و پاسخ داده شود و بحث های تعاملی صورت گرفت. در قسمت دیگر آقای دکترکوهپایه و آقای دکتر غلامپور عضو گرهیت علمی دانشگاه ع. پ. جهرم  نیز ایراد سخنرانی نمودند و مطالبی در رابطه با mind map  و  concept map  و... بحث نمودند. بعد از استراحت ۲۰ دقیقه ای ، یک کار عملی بین شرکت کنندگان( شرکت کنندگان به ۶ گروه تقسیم شدند) انجام گرفت.
و در نهایت جمع بندی از مطالب کارگاه صورت گرفت.
نقاط قوت:
  • موضوع به روز و علاقه شرکت کنندگان به شرکت فعال در کارگاه
  • تسلط مدرسین بر مفاهیم ارائه شده
  • توانایی پاسخگویی مدرسین به سئوالات شرکت کنندگان
  • فعال بودن کارگاه از نظر مشارکت دادن شرکت کنندگان در بحث های گروهی
  • زمان بندی مناسب و ارائه سر وقت مفاهیم
نقاط ضعف:
  • ناهماهنگی در تنظیم و اجرای آموزش با وسایل سمعی- بصری و کیفیت پایین صدای سالن که وقت شرکت کنندگان را گرفت .
  • نمره کارگاه:۸ از ۱۰

هنگامه حبیبی
دانشجوی دکتری تخصصی  آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
گزارش ارزیابی کارگاه
عنوان کارگاه:  چگونه یک خود ارزیابی براساس استاداردهای اعتبار بخشی انجام دهیم؟
مدرسین کارگاه: سرکار خانم دکتر نیکو یمانی، سرکار خانم  دکتر فریبا جوکار- سرکار خانم دکتر رقیه گندمکار
تاریخ برگزاری کارگاه: ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ از سات ۱۳:۳۰ تا ۱۷:۳۰
تعداد شرکت کنندگان: ۳۰ نفر
شر ح گزارش کارگاه:
کارگاه " خود ارزیابی براساس استاداردهای اعتبار بخشی " روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷:۳۰ با حضور ۴ مدرس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  و تعداد ۳۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید.
اهداف کارگاه :
  • آشنایی با مفهوم واهداف اعتبار بخشی برنامه
  • درک اهمیت اعتباربخشی و نقش آن در بهبود کیفیت
  • آشنایی با مراحل کلی اعتباربخشی
  • آشنایی با استانداردهای دوره پزشکی عمومی و نحوه تدوین آن
  • آشنایی  با مفهوم و فرایند خودارزیابی به عنوان یکی از گامهای اصلی اعتبار بخشی
  • درک اهمیت و نقش خود ارزیابی در ارتقا کیفیت دوره پزشکی عمومی
  • کسب توانایی تکمیل فرمهای خود ارزیابی
  • کسب توانایی  تهیه یک گزارش خود ارزیابی
شیوه برگزاری کارگاه Interactive Lecturing گوه کوچک ، در ابتدای کارگاه سرکار خانم دکتر جوکار  شرکت کنندگان را در گروههای ۴ نفره تقسیم کردند سپس کار گروهی که یک سوال در مورد مقایسه کیفیت ماشین و آموزش بود به گروهها دادند که  بعد از بارش افکار توسط اعضای گروه یک نفر از هر گروه  نتیجه کار گروهی را ارائه دادند که این کار گروهی به عنوان warm up برای درگیر کردن  شرکت کنندگان در بحث بود .  سپس خانم دکتر یمانی درباره اعتبار بخشی واهداف آن توضیحاتی ارائه دادند که شامل یک تعریف کلی در مورد اعتبار بخشی و کیفیت بود و انواع اعتبار بخشی که ممکن است مبتنی بر نظرخبرگان باشد  ویا مبتنی بر استانداردها باشد  توضیحاتی ارائه دادند و سپس اهداف اعتبار بخشی  را بیان کردندو درمورد  انواع اعتبار بخشی ؛ موسسه ای و یرنامه ای توضیحات کلی ارائه دادند و سپس خانم دکتر گندمکار  استانداردهای اعتباربخشی پزشکی عمومی که برگرفته از WFME است ارائه دادند و بعد از پذیرایی یک کارگروهی آماده کرده بودند که در هر یک از گروهها یک حوزه مثلا حوزه ارزشیابی دانشجو حوزه منابع آموزشی و..... مشخص شده بود و شرکت کنندگان براساس استانداردهای ملی پزشکی عمومی که در پکیچ کارگاه گذاشته شده بود نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود دانشگاه خود و میزان انطباق آن با استانداردها را بیان کردند و نوع مدرکی به عنوان مستندات استاندارد می تواند باشد را قید کردند .
در انتهای کارگاه پرسش وپاسخ بانجام گرفت و به ابهامات شرکت کنندگان در خصوص سنجه ها پاسخ داده شد.
نقاط قوت:
  • موضوع کارگاه مبتنی بر نیاز  بود تمام  دانشکده ها و بیمارستانها در آن درگیر هستند
  • آشنایی شرکت کنندگان با مفاهیم اولیه و اکثر شرکت کندگان در گیر فرایند اعتباربخشی در دانشکده ها و بیمارستانهای خود بودند بطوریکه مباحث نظری کمتر گفته شد و مدرسین توانستند کارگاه را بصورت عملی برگزار کنند. و کارگاه  بیشتر رفع مشکلات شرکت کنندگان را در برمی گرفت
  • مدرسین مجرب
  • استفاده از کار گروهی و فعال نگه داشتن شرکت کنندگان
نقاط ضعف:
  • بعد از ظهر بودن - ساعت کارگاه نا مناسب بود
  •  
نمره کارگاه: ۸ از  ۱۰
                                                         
  حکیمه حضرتی
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی
گروه آموزش پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
 
 
سمپوزیوم ۱
دانش پژوهی آموزشی
سه شنبه
۱۱ - ۱۲:۳۰
مسوول: دکتر شعله بیگدلی
اعضا: پروفسور جان نورسینی، دکتر محمد جلیلی، دکتر یدالله زارع زاده، دکتر ندا مهرداد، فخرالسادات میرحسینی،
محسن فرهنگ زرگر
حیطه های مورد بحث:
- تعاریف مفهوم و ویژگی های SOTL
-reflection and dynamism in the SOTL
Scholarship of teaching and learning: assessment-
پرسش و پاسخ شرکت کننده با سخنرانان
 
سمپوزیوم
مشارکت دانشجویان در ارتقا و کیفیت آموزش در دانشگاه
چهارشنبه
۱۱-۱۲:۳۰
مسوول: دکتر جواد کجوری
اعضا: دکتر پروین پاسالار، دکتر نادر ممتازمنش، دکتر محمدرضا دهقانی، دکتر جواد سرآبادانی، امیرحسین اکبرزاده
حیطه های مورد بحث:
  • دوره های مدرسه تابستانی بین رشته ای
  • ASPIRE protocol
  • Student engagement
  • دانشجویان استعداد درخشان
  • پرسش و پاسخ شرکت کننده با سخنرانان
 
 

دفعات مشاهده: 49 بار   |   دفعات چاپ: 11 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

خلاصه مقالات ژورنال کلاب ۲۹ اردیبهشت۹۷

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | 
چکیده فارسی مقاله ژورنال کلاب
 
 
عنوان مقاله: نقش خط مشی های(سیاست گذاری) سنجش در ارتباط بین یادگیری و عملکرد
The role of the assessment policy in the relation between learning and performance

تاریخ ارایه: ۲۹/۰۲/۱۳۹۷
ارائه دهنده: اسحاق مرادی
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
زمینه:
بهینه سازی یادگیری دانشجویان و عملکرد علمی شان، یک چالش مداوم برای دانشکده های پزشکی است. سیاست گذاری های ارزیابی، ممکن است هم بر عملکرد و هم بر یادگیری موثر باشد. سابقا، در مورد یادگیری خودتنظیمی و مشارکت برنامه ریزی شده در فعالیت های یادگیری گزارشاتی شده است با این حال، ارتباط بین یادگیری خودتنظیمی، مشارکت و عملکرد دانشگاهی تحت سیاست های مختلف سنجش کمتر شناخته شده است.
 
هدف:
هدف از این مطالعه بررسی تفاوت میانگین نمرات در یادگیری خودتنظیمی، مشارکت و عملکرد آکادمیک دانشجویان تحت  دو سیاست سنجش است: ۱ سیاست ارزیابی حاوی استاندارد عملکرد پایین و استیک پایین تر(قدیمی) ۲- سیاست سنجش شامل استانداردهای عملکرد بالاتر با استیک بالاتر(جدید). علاوه بر این، این تحقیق بررسی کرده که آیا روابط بین دانشگاه عملکرد آکادمیک،  SRL  و مشارکت در هر دو سیاست ارزیابی، مشابه هم است یا خیر.
 
روش و متد:
تعداد ۶۲۸ دانشجوی سال اول پزشکی تحت سیاست ارزیابی قدیمی و تعداد ۵۲۹ دانشجو هم تحت سیاست ارزیابی جدید با تکمیل پرسشنامه استراتژی های انگیزشی یادگیری درباره یادگیری خودتنظیمی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل از مدلسازی معادلات ساختاری و MANOVA استفاده شد.
 
یافته ها
به طور کلی، عملکرد، یادگیری خودتنظیمی SRL و مشارکت دانشجویان سال اول تحت سیاست های سنجش جدید، در مقایسه با دانشجویان تحت سیاست های سنجش قدیمی، به طور معنی داری بالاتر بود. ارتباط بین عملکرد، یادگیری خودتنظیمی و مشارکت دانشجویان سال اول، در سراسر سیاست های ارزیابی، مشابه بود.
 
نتیجه گیری:
این مطالعه نشان می دهد که عملکرد آکادمیک بالاتر، تحت سیاست های جدید سنجش با استاندارهای عملکرد بالاتر و استیک بالاتر، منجر به مشاکت و یادگیری خودتنظیمی بالاتر می شود ولی ارتباطی بین عملکرد آکادمیک، مشارکت و یادگیری خودتنظیمی(در دو خط مشی سنجش) وجود ندارد.
در مجموع، سیاست های سنجش، به طور بالقوه می تواند باعث بهینه سازی و ارتقاء عملکرد و یادگیری دانشجویان گردد.
 
کاربرد عملی:
استفاده سیاست گذاران، دست اندرکاران و مدیران آموزشی، به ویژه در زمینه ارزیابی دانشجویان، تا قبل از انجام هرگونه تصمیم گیری و سیاست گذاری در این زمینه، مطالعه و بررسی نمایند که این تصمیم ها و سیاست گذاری(تعیین خط مشی)، تا چه میزان می تواند در نهایت، منجر به بهبود عملکرد آکادمیک و مشارکت فراگیران سیستم آموزشی گردد.
 
 
 
 

 

دفعات مشاهده: 4 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

ژورنال کلاب و بوک کلاب ۲۹ اردیبهشت - گلستان سعدی باب هفتم(در تاثیر تربیت) و هشتم(در آداب صحبت) با دیدگاه کاربرد در محیط آموزشی ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | 
جلسه ژورنال کلاب شنبه ۹۷/۲/۲۹  ساعت ۹صبح سالن افتخاریان با ارائه آقای مرادی دانشجوی دکترای آموزش پزشکی برگزار خواهد شد. 
 
عنوان مقاله :

 
The role of the assessment policy in the relation between learning and performance
 
برنامه بعدی 

 
بررسی کتاب ارزشمند « گلستان سعدی»  باب هفتم (در تاثیر تربیت) و هشتم (در آداب صحبت) با دیدگاه کاربرد در محیط آموزشی ایران با ارائه خانم نیسانی و دانشجویان کارشناسی ارشد خواهد بود.

 

دفعات مشاهده: 38 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

جلسه دفاع نهایی دانشجوی دکترای آموزش پزشکی- آقای دکتر حمیدرضا کوهستانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۲۳ | 
روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، جناب آقای حمیدرضا کوهستانی دانشجوی دکترای رشته آموزش پزشکی از پایان نامه خود دفاع و قسم نامه را قرائت نمودند.
در این جلسه جناب آقای دکتر سلطانی عربشاهی مدیر گروه، خانم دکتر سهرابی، خانم دکتر بیگدلی، آقای دکتر معروفی، آقای دکتر برادران و جمعی از دانشجویان رشته آموزش پزشکی حضور داشتند.
گروه آموزش پزشکی دانشگاه ایران برای ایشان از درگاه پروردگار متعال، سلامتی و موفقیت روزافزون می طلبد و امیدواریم در بخش های علمی کشور دستاوردهای پرثمری را بدست آورند.


 

دفعات مشاهده: 55 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

بزرگداشت روز معلم در گروه آموزش پزشکی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۱۶ | 
من امروز به احترام نامت قیام می کنم و در زلال کلماتت رها می شوم و حدیث زندگی را با تو مرور می کنم. پایت را همیشه جای پای معلم بگذار؛ او راه را اشتباه نمی رود. کسی که برای معلم خود بهترین شاگرد باشد، روزی برای شاگرد خود بهترین معلم خواهد بود.
مقام معلم در گروه آموزش پزشکی تجلیل شد و دانشجویان این گروه جشن کوچکی به این مناسب برپا داشتند:



دفعات مشاهده: 44 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

خلاصه ژورنال کلاب های گروه آموزش پزشکی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱/۲۷ | 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۱۵/۰۷/۹۶)
موضوع مقاله رویکردی همزمان بر مبحث روایی: راهنمایی عملی چارچوب کین
 
عنوان مقاله A Contemporary Approach to Validity Arguments: a practical guide to kane’s framework
نویسندگان مقاله David A Cook, Ryan Brydges, Shiphra Ginsburg & Rose Hatala
 
مشخصات مقاله Medical Education ۲۰۱۵: ۴۹: ۵۶۰–۵۷۵ doi: ۱۰.۱۱۱۱/medu.۱۲۶۷۸
 
ارائه دهنده هنگامه حبیبی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 

مقدمه:ارزیابی در آموزش پزشکی اهمیت ویژه ای دارد و روایی ارزیابی ها حیاتی هست.چارچوب های قبلی روایی ،مشکلاتی از جمله  کثرت انواع روایی و یا مشکلاتی در اولویت بندی در میان منابع شواهد رواییداشتند .چارچوب kane (کین) این نگرانی ها را با تاکید بر نتیجه گیری های کلیدی به عنوان پیشرفت ارزیابی،از یک مشاهده تا تصمیم نهایی،مورد هدف قرار داد.
هدف:
ارائه یک مقدمه عملی بر مفاهیم کلیدی چارچوب کین است که مدرسان برای دسترسی به طیف وسیعی از ابزارها و فعالیت های ارزیابی بکار خواهند گرفت.
یافته ها:
در نهایت تمام ارزیابی ها به منظور تسهیل تصمیم قابل دفاع در مورد فرد مورد ارزیابی قرار می گیرند. اعتبار سنجی روند جمع آوری و تفسیر شواهد برای حمایت از این تصمیم است. اعتبار دقیق شامل بیان کردن ادعاهای و مفروضات مرتبط با تصمیم پیشنهادی (تفسیر / استدلال کارکرد)، تست کردنتجربی این فرضیه ها و سازماندهی شواهد سازماندهی به یک استدلال روایی منسجم می باشد. کین در چهارچوب مبحث رواییچهار مورد را مشخص می کند: نمره دهی (ترجمه مشاهدات به یک یا چند نمره)؛ تعمیم (با استفاده از نمره [ها] به عنوان بازتاب عملکرد در محل آزمون)؛ برون یابی (با استفاده از نمره به عنوان بازده عملکرد واقعی) و پیامدها (اعمال نمره برای اطلاع رسانی به یک تصمیم یا اقدام). شواهد باید برای حمایت از هر یک از این نکته جمع آوری شده و باید بر سوال برانگیزترین فرضیه ها در زنجیره استنباط تمرکز کنند. فرضیه های کلیدی (و شواهد مورد نیاز) بسته به کاربرد مورد نظر ارزیابی یا تصمیم مربوطه متفاوت است. چارچوب کین در مورد ارزیابی کمی و کیفی، و نیز تست های فردی و برنامه های ارزیابی استفاده می شود.
نتیجه گیری:
 اعتبار سنجی بر روی ارزیابی ادعاهای کلیدی، فرضیه ها و نتیجه گیری هایی که نمرات ارزیابی را با تفاسیر و استفاده های مورد نظر،ارتباط میدهد ، متمرکز می شود. در مبحث روایی،کاربردها و تصمیمات مربوطه مهمترین نکته است.
 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۰۴/۰۹/۹۶)
موضوع مقاله مراقبت معنوی در پرستاری: یک مطالعه تحلیل مفهوم
عنوان مقاله Spiritual care in nursing: a concept analysis
 
ارائه دهنده سیده زهرانهاردانی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 

مقاله ارائه شده به تحلیل مفهوم مراقبت معنوی در پرستاری، به روش تحلیل مفهوم واکر و اوانت  ۲۰۱۱ می پردازد. ابتدا در مقاله تعریفی کوتاهی از مراقبت معنوی و کاربرد های این وازه در متون را بیان نموده و سپس به طور مبسوط به شرح ۸ مرحله واکر و اوانت برای تحلیل مفهوم پرداخته و در جداول جداگانه ویژگی ها و پیشایندها و پی ایندهای مفهوم را بیان می دارد و در نهایت به ارائه تعریفی جامع و جدید از مفهوم مراقبت معنوی اقدام می کند.

 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۱۸/۰۹/۹۶)
موضوع مقاله تحلیل سوال های آزمون چند گزینه ای : شاخص ها و تست های آماری یک ارزیابی در کالج پزشکی کلکته بنگال غربی
 
عنوان مقاله Analysis of Multiple Choice Questions (MCQs): Item and Test Statistics from an assessment in a medical college of Kolkata, West Bengal
نویسندگان مقاله Authors: Poulomi Mukherjee۱,Saibendu Kumar Lahiri
 
ارائه دهنده حکیمه حضرتی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 

مقدمه: برای ارزیابی های پزشکی از آزمون های چند گزینه ای برای ارزیابی های پزشکی   بطور گسترده استفاده می شود که کارآیی این نوع آزمون  می تواند با تحلیل و ارزشیابی خود آزمون ، تضمین شود. هدف این مطالعه ارزیابی شاخص ها و کیفیت آزمون   و بررسی رابطه بین شاخص های آزمون ( ضریب دشواری و ضریب تمیز ) با گزینه های  انحراف کننده (NFDs)       می باشد.
مواد و روش ها :این مطالعه بر روی ۲۰% از دانشجویان ترم چهار پزشکی(۱۹۳ )  یعنی ۴۰ نفر در کلکته  در می ۲۰۱۴ که در امتحان داخلی گروه پزشکی اجتماعی شرکت کرده بودند انجام شده است و پایایی آزمون با ضریب ریکاردسون ۲۰ تایید شده است.روایی محتوایی آن (CVR) توسط ۱۴ خبره که تمایل به شرکت در این مطالعه داشتند تایید شده است . نظر های خبرگاه در مورد تک تک سوال ها در جداول خاص وارد شده و سپس این داده ها در اکسل ۲۰۱۰ وارد شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که کمترین میزان ۰.۵۱ و میانگین ۱.۵ بدست آمده است. آزمون ۳۰ سوال داشت که یک جواب درست بود و بقیه جواب ها انحرافی بودند و هر جواب درست ۴ امتیاز مثبت و هر جواب غلط ۱ امتیاز منفی داشت که دامنه کل آزمون بین ۰-۱۲۰ بود.
نتایج :میانگین نمره شرکت کنندگان در آزمون داخلی ( ۱۷.۲۹± ۶۶.۳۵ ) و میانگین  ضریب دشواری یا p-value( ۲۵.۱% ± ۶۱.۹۲ ) و میانگین ضریب تمیز یا DI( ۰.۲۷ ± ۰.۳۱) .ضریب تمیز زمانی که ضریب دشواری بین ۴۰ تا ۶۰ % بوده بیشترین حد را داشته ترکیب این دو مقدار ۱۴(۴۶.۶۷%) ایده آل نامیده شدند که ضریب دشواری بین ۲۰ تا ۹۰ % داشتند با ضریب تمیز بالای ۰.۳ در مجموع ۸۶.۶۷% موارد ضریب انحرافی کاربردی ندارند ولی ۸۰% دارای ضریب انحرافی کارا بودند. میانگین شاخص ضریب انحرافی و کاربردی ۳۲.۳۸± ۴۷.۷۸ به دست آمده بهترین ضریب افتراق ( ۰.۴۰۴ و ۰.۳۹۶ ) زمانی بود که سوال ها دارای ۲ یا یک گزینه NFDs داشتند وکمترین ضریب تمیز ( ۰.۰۲۳ ) زمانی بود که NFDs صفر بود ضریب همبستگی داخلی هم یا ضریب ریکاردسون ۲۰ ، ۰.۹ محاسبه شده است.
بحث ونتیجه گیری:افزایش NFDs باعث افزایش ضریب دشواری و کاهش ضریب تمیز و بر عکس  می باشد که بیشترین ضریب تمیز در بین ضریب دشواری ۴۰ تا ۶۰% اتفاق افتاده است و نشان میدهد که رابطه ضریب دشواری با ضریب تمیز خطی نیست.

 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۰۲/۱۰/۹۶)
موضوع مقاله اولین تجربه استفاده از روش MMIبرای پذیرش دانشکده پزشکی در  برزیل: آیا در سناریوی مختلف فرهنگی قابل استفاده است؟
 
عنوان مقاله The role of self-determination theory in explaining teachers’ motivation to continue to use e-learning technology
نویسندگان مقاله DurvalAnibal Daniel-Filho, Elda Maria StafuzzaGonçalvesPires, Angela Tavares Paes, Eduardo Juan Troster, Simone Cristina Azevedo B. S. Silva, Mariana FachiniGranato, ThomazBittencourtCouto, Joyce Kelly Silva Barreto, Alexandre Holthausen Campos, Julio C. Martins Monte & Claudio Schvartsman
 
ارائه دهنده محمدحسن کشاورزی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 

مقدمه:روش MMI توسط ایوا و همکارانشان در دانشگاه مک مستر کانادا به وجود آمد.روش MMIیک روش بسیار ساختارمند انتخاب دانشجو است که بر اساس اصول آزمون ساختارمند عینی یا آسکی طراحی شده است. در MMI حیطه غیر شناختی مورد سنجش قرار می گیرد و موارد گسترده ای از صلاحیت ها و توانمندی های داوطلبین برای به دست آوردن یک تصویر دقیق تر از توانایی آنها نشان داده می شود. همچون آزمون آسکی دارای ایستگاه هایی متعدد بر اساس زمان محدود می باشد. سناریو و سئوالاتی برای هر ایستگاه طراحی شدهو درهر ایستگاه ارزیاب یا ارزیابانی وجود دارند.
هدف :
ارزیابی مهارت های غیر شناختی در دانشکده های پزشکی برزیل هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسیاز طریق روش MMI در روند پذیرش دانشکده پزشکی در برزیل انجام شده است.
روش کار:
تعداد ۲۴۰ نفر از متقاضیان برای مصاحبه ها و ۹۶ نفر از اعضای هیات علمی به عنوان ارزیاب این مهم را مورد بررسی قرار دادند. MMI به ۲۵ درصد از نمره نهایی دانشجویان کمک کرد. هشت سناریو با هدف ارزیابی مهارت های غیر شناختی مختلف ایجاد شد، هر کدام از ایستگاه ها دو نفر ارزیاب داشتند. در پایان مصاحبه ها، متقاضیان و ارزیابان، تصورات و برداشت های خود را درباره MMI توضیح دادند. اطمینان از MMI با استفاده از تئوری تعمیم و مدل چند عاملیRaschمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
مطالعه G نشان داد که پایایی کلی فرآیند رضایت بخش بود . اکثریت متقاضی متقاضیان (۹۸٪) وهمهارزیابان معتقد بودند MMI در انتخاب دانشجویان مناسبت تر برای پزشکیبا اهمیت می باشد.
نتیجه گیری:
پایایی کلی فرآیند انتخاب بسیار عالی بود و از سوی متقاضیان و ارزیابان کاملا پذیرفته شده بود.
 
 
 
 خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۱۶/۱۰/۹۶)
 
موضوع مقاله پذیرش دانشجوی پزشکی بر اساس مهارت های غیر آکادمیک
عنوان مقاله Selection of medical students on the basis of nonacademic
skills: is it worth the trouble?
نویسندگان مقاله A Susan M Niessen, Rob R Meijer
University of Groningen, Groningen, Netherlands
مشخصات مقاله Clinical medicine, ۲۰۱۶ vol ۱۶,no ۴:۳۳۹-۴۲
Doi:۱۰.۷۸۶۱/clinmedicine.۱۶-۴-۳۳۹Clin Med August ۱, ۲۰۱۶ vol. ۱۶ no. ۴۳۳۹-۳۴۲
ارائه دهنده سمیه دلاوری-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 
مقدمه:انتخاب دانشجوی پزشکی بر اساس آزمونهای غیر آکادمیک مانند مصاحبه‌های کوچک چندگانه (multiple mini-interviews)، آزمون‌های قضاوت موقعیتی (situational judgment tests) همراه با ارزیابی‌های آکادمیک بسیار سودمند است. این آزمون‌ها مهارت‌های رفتاری و شخصیتی مانند تصمیم‌گیری‌های اخلاقی، مهارت‌های ارتباطی و کارگروهی، همدلی و رفتارهای حرفه‌ایکه رابطه مثبتی با عملکرد حرفه‌ای افراد در آینده دارند را، مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
اهداف:
  1. بحث در رابطه با سودمندی آزمون های ترکیبی آکادمیک و غیر آکادمیک در پذیرش دانشجوی پزشکی
متدولوژی:بازبینی متون
یافته ها:تمرکز این مقاله بر روی بررسی مهارت‌های غیرآکادمیک دانشجویان پزشکی است. این نوع سازه‌ها در اینکه مهارت هستند یا ویژگی شخصیتی و یا ترکیبی از هر دو مورد می‌باشند دارای نوعی ابهام می‌باشند. دو روش مورد استفاده در انتخاب دانشجو بر اساس مهارت‌های غیرآکادمیک  مصاحبه‌های کوتاه چندگانه و آزمون‌های قضاوت موقعیتی هستند.
مصاحبه‌های کوتاه چندگانه (MMI) مجموعه‌ای از مصاحبه‌های کوتاه و ساختارمند هستند که مهارت‌های بین‌فردی و استانداردهای اخلاقی بالقوه افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در آزمون‌های قضاوت موقعیتی (SJTs) با استفاده از فیلم ضبط شده تعاملات فرد مورد ارزیابی با همکاران و بیماران در واکنش به موقعیت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد. دیگر آزمون های غیر آکادمیک که مورد استفاده قرار میگیرند به بررسی صفات شخصیتی فرد از جمله همدلی می‌پردازند.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد رابطه مثبتی میان مهارت‌های آکادمیک و غیر آکادمیک افراد وجود دارد. افرادی که بر اساس آزمون‌های ترکیبی آکادمیک و غیر آکادمیک مثل MMI یا SJTs انتخاب می‌شوند نسبت به کسانی‌که بر اساس آزمون‌های آکادمیک انتخاب شده‌اند از نظر حرفه‌ای پزشکان کارآمدتر و موثرتری خواهند بود؛ زیرا آزمون‌های آکادمیک قادر نیستند عملکرد حرفه‌ای پزشک را مورد بررسی و پیش‌بینی قرار دهند. با این وجود بسیاری از مهارت‌های غیرآکادمیک قابل آموزش هستند و در یادگیری آن‌ها تجربه نقش مهمی ایفا می‌کند. 
نتیجه گیری: بر اساس مطالعات صورت گرفته آنالیز سودمندی و روانسنجی آزمون‌های غیرآکادمیک انتخاب دانشجوی پزشکی پیچیده و پایاییاین نوع آزمون‌ها نسبت به آزمون‌های آکادمیک پایین می‌باشد؛ از طرفی تهیه و اجرای ابزارهایی مثل SJTs & MMIs هزینه‌بر است و هیچ‌گونه نتیجه‌گیری کلی در رابطه با استفاده از این آزمون‌ها وجود ندارد. لازم است مطالعات آتی موقعیت‌هایی را برای اضافه کردن آزمون‌های غیر آکادمیک به آکادمیک تعریف و مدل‌هایی برای تخمین پیامدهای اقتصادی استفاده از ابزارهای انتخاب دانشجوی پزشکی ارائه گردد.
نقد مقاله:
  • فرضیات، سوالات یا اهداف پژوهش به صراحت بیان نشده‌اند
  • پیشینه پژوهش به اندازه کافی جامع نیست
  • معیارهای ورود و خروج مطالعات انجام گرفته به مطالعه حاضر مشخص نیست
  • روش‌کار بصورت جامع توضیح داده نشده و معیارهای انجام مطالعه نامشخص است بنابراین روش تحقیق مبهم و در صورت نیاز،غیرقابل تکرار است.
 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۳۰/۱۰/۹۶)
موضوع مقاله کشف سودمندی و مقبولیت مدل R۲C۲ در آموزش رزیدنتی برای بازخورد و کاربرد و اثرات آن
عنوان مقاله R۲C۲ in Action: Testing an Evidence-Based Model to Facilitate Feedback and Coaching in Residency
نویسندگان مقاله Joan Sargeant, Karen Mann, Sarah ManosIan Epstein, Andrew Warren, Cindy Shearer, Michelle Boudreau.
 
مشخصات مقاله Journal of Graduate Medical Education, April ۲۰۱۷
ارائه دهنده منصوره تقوی نیا-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 

هدف مطالعه:
کشف سودمندی و مقبولیت مدل R۲C۲ در آموزش رزیدنتی برای بازخورد و کاربرد و اثرات آن
روش اجرا:
در این مطالعه کیفی دو برنامه طب داخلی و کودکان در نظر گرفته شده­است. سوپروایزهای این دو برنامه برای استفاده از مدل R۲C۲ اطلاعات لازم را دریافت کرده­اند و از آنها خواسته شده در طول چرخش­ها و یا پایان چرخش­ها این مدل را بکار ببرند. در انتها نیز مصاحبه­ای در ارتباط با مدل با رزیدنت­ها و سوپروایزرها شرکت­کننده انجام شده­است. 
یافته‌ها:
۶۱ رزیدنت با تقریبا ۱۵ سوپروایزر در مطالعه شرکت داشتند که در نهایت سوپروایزرها مدل R۲C۲ مفید دانسته­اند و همچنین هم رزیدنتها و هم سوپروایزرها گزارش کرده­اند که این مدل، آنها را برای ارائه بازخورد مشارکتی و بازخورد مبتنی بر هدف متعهد میکند. 
نتیجه گیری:
شرکت­ کنندگان دریافتند که استفاده از مدل R۲C۲ مکالمات بازخورد معنی­دار، شناسایی اهدافی برای بهبود آموزش و ایجاد استراتژی برای رسیدن به آن اهداف را فراهم می­کند.
 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۱۴/۱۱/۹۶)
عنوان مقاله Title: Excellence in PhD dissertations in health professions education: Toward standards and expectations
 
مشخصات مقاله MEDICAL TEACHER, ۲۰۱۷
VOL. ۳۹, NO. ۹, ۹۲۶–۹۳۰
ارائه دهنده عاطفه ذبیحی زولی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 
هدف از این مطالعه تشریح انتظارات برای رسیدن به برتری در پایان نامه های دکترای مربوط به آموزش رشته های سلامت (HPE) بوده است. نویسندگان این مقاله بیان می کنند با توجه به اینکه یک استاندارد واحدی برای پایان نامه دکترا وجود ندارد و کشورها و دانشگاه های مختلف قوانین و عادات مختلف دارند. براساس بحثی که با هم در مورد عناصر یک پایان نامه برنده جایزه داشتند، هفت معیار را برای ارزیابی پایان نامه های PHD پیشنهاد کردند: Size، وسعت مهارت های تحقیقاتی به نمایش گذاشته شده، انسجام و انطباق مطالعات، ارتباط با فیلد، روایی، سبک، قدرت ارتباطی و اخلاق و تأثیر کار (Impact).
اندازه یا محدوده (Size or Extent): پایان نامه ها باید شامل یک سری چاپتر باشند.حداقل چهار مورد باید منتشر شود یا برای نشر پذیرفته شود و در همه نشریات باید دانشجو به عنوان نویسنده اول باشند.
وسعت مهارت تحقیقاتی به نمایش گذاشته شده: انتظار می رود که PHD با طیف وسیعی از روش های تحقیق آشنا باشند. آنها باید با طرح های تحقیقاتی مختلف (مانند مشاهده ای، کیفی، نیمه تجربی و تجربی)، روش های جمع آوری داده (مانند مصاحبه، بحث گروهی، مشاهده آزمونهای مهارت ها و دانش و ..) روش های آنالیز کمی و کیفی (مانند کدگذاری، آمار  توصیفی و تحلیلی) و استراتژی های مرور متون آشنا باشند. یک پایان نامه ی عالی روش های مختلفی را نشان می دهد.
انسجام مطالعات: منظورانسجام فصل ها برای رسیدن به سؤال تحقیق می باشد. پایان نامه با کیفیت بالا چیزی بیشتر از مجموعه ای از مطالعات است. در واقع آن  نشان دهنده یک برنامه تحقیق است.. آن باید یک توالی منطقی از مطالعات را نشان دهد و  این امر باید در فصل های مقدمه و بحث پایان نامه مشهود باشد.
ارتباط: یک پایان نامه قوی باید در رابطه با شکاف های مهم و سؤالات بالقوه ای باشد که تاثیرات بزرگی بر تئوری و عملکرد دارد. و حرف آموزشی به عنوان یک علم کاربردی، مفاهیم کاربردی در تحقیق آن اهمیت دارند. در یک پایان نامه عالی، مسیرهای خلاقانه تحقیق برای اضافه کردن به دانش موجود انتخاب می شوند.
روایی نتایج: به طور طبیعی، اعتبار نتیجه گیری در فصل ها و نتیجه گیری از فصل ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کیفیت روش شناسی مطالعات فردی باید بالا باشد و Designs مطالعه باید مناسب باشند. علاوه بر آن روایی نتایج در حوزه آموزش سلامت  باید براساس تئوری های روانشناختی و آموزشی کافی بنا شده باشد.
سبک، قدرت ارتباطی و اخلاق: یک پایان نامه با کیفیت بالا باید به خوبی نوشته شود به طوری که علاقه مندان با آن حوزه مورد بررسی به خوبی آشنا شوند. یافته های تحقیقاتی باید به شیوه ای واضح و شفاف و جزئی ارائه شود تا اجازه ارزشیابی و  تکرار آن توسط دیگران فراهم شود. شفافیت متعلق به اخلاق پژوهش هم مهم می باشد.
تاثیر: هدف هر تحقیق و باید آرزو و خواسته هر محقق باشد. تاثیر کوتاه مدت می تواند بوسیله ارزیابی پذیرش مطالعه برای چاپ برآورد شود. تاثیر از نظر پذیرش برنامه های آموزشی و کوریکولوم ها ممکن است به عنوان تاثیر مهم قابل توجه قرار گیرد
با توجه به اینکه نویسندگان این مقاله در دو دوره (۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶) به عنوان هیأت داوران کمیته جایزه بهترین پایان نامه دکترای دوساله انجمن آموزش پزشکی اتردام خدمت می کردند.،  این معیارها را برای ارزیابی پایان نامه ها برای جایزه بهترین پایان نامه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ اعمال کردند.
بدین صورت که تمام پایان نامه ها توسط اکثریت اعضای هیئت منصفه بررسی شدند. کسانی که شخصا" در گیر پایان نامه بودند از بررسی حذف شدند. برنده های بهترین جایزه پایان نامه های سابق، نیز به منظور تقویت هیأت منصفه در صورت نیاز بکارگرفته شدند. برای همه بررسی ها، هیئت منصفه هر یک از هفت معیار را با مقیاس ۵ نمره ای (ناکافی، قابل قبول، خوب، عالی و برجسته) ارزیابی کردند، در نتیجه مجموع نمرات هر Reviewer به هر پایان نامه تعیین شد. سپس میانگین امتیازها برای هر پایان نامه تعیین شد، که این امر در مرحله اول منجر به تعیین رتبه پایان نامه ها و در مرحله دوم منجر به شناسایی ۱۰ پایان نامه برتر شد. و در نهایت، هیأت مذاکره کننده به اجماع رسیدند تا موافقت خود را با رتبه سه پایان نامه برتر اعلام کنند.
نویسندگان اذعان کردندکه کشورهای مختلف و موسسات خاص ممکن است معیارهای دیگری که به همان اندازه ارزشمند است در نظر بگیرند، اما به نظر نویسندگان که در حال کار با این معیارها برای انتخاب بهترین پایان نامه بوده اند، این یک روش قابل قبول و نتیجه بخش با همسانی درونی معقول بوده است. آنها امیدواریند که کارشان ممکن است کیفیت کار مقطع دکترا را تحریک کند و به کیفیت پایان نامه های دکترا، مهارت های پژوهشگران HPE و در نهایت کیفیت آموزش در حرفه های بهداشتی اضافه کند.

 
خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۲۸/۱۱/۹۶)
موضوع مقاله پروفشنالیسم و هویت حرفه ای
عنوان مقاله Amending Miller’s Pyramid to IncludeProfessional Identity Formation
مشخصات مقاله Academic Medicine, Vol. ۹۱, No. ۲ / February ۲۰۱۶
نویسندگان Richard L. Cruess, MD, Sylvia R. Cruess, MD, and Yvonne Steinert, PhD
ارائه دهنده مریم شهابی-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی


مقدمه: آقای جورج  میلر در سال ۱۹۹۰ مقاله ای تحت عنوان "ارزیابی مهارت های بالینی / صلاحیت / عملکرد " منتشر کرد که  تاثیر گذاری به موقه، سریع و پایدار بر آموزش پزشکی دارد. در این مقاله کلاسیک، او اظهار داشت که هیچروش ارزیابی به تنهایی نمی تواند جزئیات، ریزه کاری و پیچیدگی های طبابت و مهارت باینی پزشکی را شامل شود.
متدلوژی: برای ارائه یکرویکردساختارمند در ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی، او یک ساختار هرمی شکل با چهار سطح را پیشنهاد می دهد که هر یک از این سطوح و لول متد و روش ارزیابی مختص خود را نیاز دارد. و این چهار سطح به این صورت شناخته شده است:
"می دانند"،
"چگونه می دانند"
"نشان می دهد چگونه،"
"انجام"
 یافته ها: هرم ارزیابی میلر از همان زمانی که معرفی شد برای کمک به ارزیابی حرفه ای گری پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.
تاکید اخیرروی تشکیل شخصیت و  شکل گیری هویت حرفه ای پزشکی  این سوال را به ذهن متبادر میکند که آیا جایگاهDoes”" در بالاترین سطح انتظار، به جا قرار گرفته است.
نتیجه: اعتقاد بر این است که قابل اطمینان ترین شاخص و معیار برای ارزیابی رفتار حرفه ای، پیوستن و پیوند خوردن ارزش ها و نگرش های حرفه به هویت و فردیت فردی فراگیر به عنوان یک پزشک مورد انتظار است. بنابراین پیشنهاد شده که سطح پنجمی به  قله هرم میلر اضافه شود به طوریکه گویای هویت حرفه ای پزشک باشد و تحت عنوان "IS" شناخته میشود که البته باید تحقیقات آینده  درباره شیوه های در دسترس ارزیابی این سطح کار زیاد و مطالعتی انجام شود.
 
 خلاصه جلسه ژورنال کلاب
(۱۲/۱۲/۹۶)
موضوع مقاله ارزیابی کیفیت بازخورد با استفاده از چهارچوب ساخته شده بر مبنای
Deliberate practice
عنوان مقاله Deliberate practice as a framework forevaluating feedback in residency training
نویسندگان مقاله Stephen Gauthier, RodrigoCavalcanti,JeanntteGoguen,MatthewSibbald,
مشخصات مقاله Medical Teacher Journal, ۲۰۱۴
ارائه دهنده سمیه علیزاده-دانشجوی دکترای آموزش پزشکی
 
مقدمه:در مقدمه مقاله نویسندگان ابتدا تعریفی از بازخورد ارائه می دهند و به این نکته اشاره می شود که بازخورد در آموزش پزشکی یک قدم کلیدی برای کسب مهارت های بالینی است. بدون ارائه بازخورد اشتباهات تصیح نمی شوند، عملکرد خوب تشویق نمی شود. با این حال این که چگونه بازخورد عملکرد را ارتقا می دهد به خوبی مشخص نیست. به طور کلی گفته می شود که ارزیابی و بازخورد تاثیر مثبت بر عملکرد آینده  دارد، اگرچه فاکتورهایی که پیش بینی می کنند بازخورد بر عملکرد تاثیر می گذارد مطالعه نشده اند. نویسندگان زیادی هر دو فرآیند و محتوافاکتورهایی که مهم هستند برای اطمینان از نتایج بازخورددر ارتقائ عملکرد را توصیف کرده اند. اگرچه که استفاده از این فاکتورها در ارزیابی کیفیت بازخورد کمتر معمول است.از طرفی بین کیفیت بازخوردی که یادگیرندگان فکر می کنند دریافت کرده اند با کیفیت بازخوردی که آموزش دهنده فکر می کند ارائه می کند.عدم ارتباط است.کمبود یک ابزاری برای آموزش دهندهتا عینی کیفیت فیدبک ارائه شده به دانشجو را ارزیابی کند. مطالعه مستقیم تاثیر بازخورد بر عملکرد بالینی می تواند سخت باشد.مخصوصا زمانی که پیشرفت بالینی دانشجو مهارت ها و توانایی ها در طول زمان است  که فاکتورهای زیادی بر آن تاثیر می گذرانند.اگر ما بپذیریم که یکی از اهداف بازخورد تکوینی توسعه متخصص است، استفاده از مدل Deliberate practice. برای ارزیابی بازخورد می تواند راه مفیدی برای ارزیابی کیفیت بازخورد باشد.
 
هدف: ارزیابی کیفیت بازخورد ارائه شده به دانشجویان
روش کار:نویسندگان مقاله یک فرم نمرهدهی بازخورد بر اساس عناصر کلیدی Deliberate practice طراحی کردند که ازآن درارزیابی کیفیت فیدبک ارائه شده به ۲۰۵دستیار شرکت کننده در آزمون mini-cex در دانشگاه تورنتواستفاده شد. طبق برنامه روتین دانشگاه در دو سال اول فرم mini-cex برای دستیاران توسط اساتید تکمیل می شود. نویسندگان مقاله کیفیت بازخورد ارائه شده در انتهای فرم mimi-cexدستیاران در بین سال های ۲۰۱۳- ۲۰۱۲ را با استفاده از فرم نمرده هی طراحی شده، بررسی کردند. بر اساس چهارچوب فرم طراحی شده هر بازخورد باید شامل سه بخش باشد:۱- تعریف وظیفه ای که دانشجو باید انجام می داد.۲- شکاف مشاهده شده بین عملکرد دانشجو و آنچه که باید انجام می داد-۳- طرح و نقشه ای که استاد برای ارتقائ عملکرد به دانشجو ارائه می دهد. ( شکل شماره ۱)
نتایج: نتایج نشان داد که ۷۰% فرم های تکمیل شده فقط یک عنصر بازخورد از سه عنصر تعریف وظیفه، شکاف عملکرد و طرح ونقشه وجود دارد. وظیفه در ۵۶% فرم ها، شکاف عملکرد در ۳.۹% فرم ها و طرح و نقشه اقدام در ۱۳.۷% فرم ها وجود داشت.
نتیجه گیری:همانطور که نتایج مطالعه نشان می دهد اساتید در  ارائه بازخورد به دانشجو  به تشریح شکاف بین عملکرد دانشجو و استانداردها و هم چنین ارائه طرح و نقشه برای ارتقا دانشجو کمتر پرداخته اند.
 
کاربرد مقاله: مقاله بررسی شده چهارچوب علمی و قابل اجرایی برای ارزیابی کیفیت بازخورد ارائه شده به دانشجویان فراهم آورده است که به نظر می رسد قابل استفاده در محیط های بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران  نیز باشد. ضمن این که همچنان که در مقدمه ذکر شده پزوهش هایی با محوریت ارزیابی کیفیت بازخورد ارائه شده به دانشجویان زمینه مناسبی برای انجام پژوهش در راستای ارتقائ عملکرد اساتید در ازائه بازخورد به دانشجویان است.
 
 

دفعات مشاهده: 67 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر